نرم‌افزار MSP اطلاعات زیادی را جمع‌آوری، نگهداری و استخراج می‌کند که این اطلاعات برای برنامه‌ریزی موثر، ردیابی و گزارش‌گیری پروژه‌ها ضروری است. MSP برای ارائه اطلاعات پروژه به کاربران، چندین نما (View) دارد که هر کدام کارایی مخصوص خودشان را دارند. نماها، اطلاعات را متناسب با نیاز کاربران به آنها ارائه می‌دهند. نمایی که در MSP بیشترین استفاده را دارد، نمای Gantt with Timeline است. برای مشاهده تمامی نماهای موجود در نرم‌افزار MSP از سربرگ Task قسمت View روی Gantt Chart کلیک کنید. سپس از لیست کشویی گزینه More Views را انتخاب کنید.

نماهای نرم‌افزار MSP

پنجره More Views باز می‌شود. می‌توانید در لیست کشویی ۲۷ نمای نرم‌افزار MSP را ببینید. از لیست کشویی Views نمای موردنظر را انتخاب کنید و سپس روی Apply کلیک کنید.

نماهای نرم٬افزار MSP

۱- نمای Bar Rollup

این نما که اولین نما در پنجره More Views است، شباهت زیادی به نمای Gantt Chart دارد و فعالیت‌ها و زیر فعالیت‌ها را در سمت چپ و نوارهای نشان‌دهندهٔ زمان انجام فعالیت‌ها و زیر فعالیت‌ها را در سمت راست نشان می‌دهد. بیشترین کاربرد این نما در پروژه‌های بزرگ است.

نمای bar rollup در msp
نمای Bar Rollup در MS Project

۲- نمای Calendar

این نما تقویم ایجاد شده و اختصاص داده شده به فعالیت‌ها را نمایش می‌دهد که می‌توانید آن را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید. این نما توسط نوارها، وضعیت انجام یک فعالیت را در بازه‌های زمانی تقویم به خوبی نمایش می‌دهد. در نمای Calendar می‌توان با سرعت دریافت که در ماه، هفته و یا روزی خاص قرار است چه فعالیت‌هایی انجام شود. در سمت چپ این نما نیز ماه‌های سال به تصویر کشیده شده است.

نمای تقویم در MSp
نمای Calendar در MS Project

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این نما، نمایش مناسب فعالیت‌هایی است که باید در بازه زمانی خاصی انجام شوند. همچنین در این نما این امکان برای شما وجود دارد که به تعریف و تخصیص منابع به فعالیت‌ها بپردازید.

۳- نمای Description Network Diagram

این نما شباهت زیادی با نمای Network diagram دارد و برای نمایش دادن فعالیت‌ها و روابط بین آنها استفاده می‌شود. فعالیت‌ها و زیر فعالیت‌ها در باکس‌هایی قرار دارند و روابط بین آنها به وسیله فلش‌ها نشان داده می‌شوند. تفاوت عمده این نما با نمای Network diagram در این است که این نما اطلاعات بیشتری را نمایش می‌دهد.

نمای نمای Description Network Diagram در msp
نمای Description Network Diagram در MS Project

۴- نمای Detail Gantt

این نما نیز که تا حدود زیادی شبیه نمای Gantt Chart است، فعالیت‌ها و اطلاعات مربوط به آن را در قسمت سمت چپ و نمودار میله‌ای فعالیت‌ها همراه با شناوری و تغییرات آن را نسبت به برنامه اولیه در سمت راست نشان می‌دهد. در این نما اطلاعات بیشتری در مورد جزییات فعالیت‌ها در اختیار دارید.

نمای Detail Gantt در msp
نمای Detail Gantt در MS Project

۵- نمای Gantt Chart

این نما که از پرکاربردترین نماهای نرم‌افزار MSP است، برای وارد کردن و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها استفاده می‌شود. زمانی که نرم‌افزار را اجرا کنید این نما، نمای پیش‌ فرض است که البته می‌توان آن را تغییر داد.

نمای Gantt Chart در msp
نمای Gantt Chart در MS Project

۶- نمای Gantt With Timeline

این نما همان نمای Gantt Chart است با این تفاوت که نوار زمان در بالای آن قرار دارد. نمای Gantt With Timeline نمایی است که فعالیت‌های مختلف یک پروژه و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر در طول زمان را نشان می‌دهد. نمای گانت چارت تمام فعالیت‌ها و زیرفعالیت‌ها، زمانی که هر فعالیت در آن بازه باید انجام شود، چهارچوب زمانی که در آن تکالیف فردی انجام می‌شود و رابطه بین فعالیت‌های مختلف را نشان می‌دهد.

نمای Gantt With Timeline از نه قسمت تشکیل شده است:

  1. خط زمان (Timeline): یکی از قسمت‌های اصلی نمودار Gantt With Timeline، خط زمان است که به مدیران پروژه اجازه می‌دهد تا زمان شروع و پایان کل پروژه و اینکه پروژه چه زمانی انجام خواهد شد را ببینند. خط زمان در بالای نمودار گانت چارت قرار دارد.
  2. فعالیت‌ها (Tasks): هر پروژه شامل تعداد زیادی از فعالیت‌هاست. نمودار Gantt With Timeline به مدیران پروژه کمک می‌کند تا همه فعالیت‌ها در یک پروژه را تعریف کنند. فعالیت‌ها در پایین سمت چپ نمودار درج می‌شوند.
  3. بردار زمانی (Time Scale): در پایین سمت راست بردار زمانی قرار دارد که در آن زمان انجام فعالیت‌ها به صورت نوارهای رنگی نمایش داده می‌شود.
  4. نوارها (Bars): پس از درج فعالیت‌ها، زمان انجام فعالیت‌ها به صورت  نوارهایی در قسمت بردار زمانی نمایش داده می‌شوند.
  5. نقاط عطف (Milestone): نقاط عطف آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که برای تکمیل و موفقیت یک پروژه مؤثر است. در نمودار Gantt With Timeline، در قسمت بردار زمانی نقاط عطف به شکل الماس نمایش داده می‌شوند.
  6. فلش‌ها (Arrows): وابستگی بین فعالیت‌ها با فلش‌های کوچک بین نوارها در قسمت بردار زمانی نشان داده می‌شود.
  7. نشانگر خط عمودی (Vertical Line Marker): یک راهکار دیگر برای نظارت بر پیشرفت پروژه، یک نشانگر خط عمودی در قسمت بردار زمانی است که تاریخ فعلی را در نمودار نشان می‌دهد. این خط به شما کمک می‌کند تا وقت خود را به طور مؤثر مدیریت کنید زیرا می توانید در یک نگاه ببینید که چقدر برای انجام فعالیت‌ها زمان دارید.
  8. شناسه فعالیت (Task ID): در دنیای تجارت سریع امروزی، شما به احتمال زیاد چندین کار را همزمان انجام می‌دهید. قرار دادن شناسه کار در نمودار گانت به همه افراد درگیر در پروژه کمک می‌کند تا به سرعت فعالیت مربوط به خود را تشخیص دهند. این شناسه‌ها در سمت چپ نمای گانت چارت در ستون Task ID قرار دارد.
  9. منابع (Resources): هر پروژه منابعی دارد که این منابع شامل افراد، مواد و تجهیزات است. در نمودار گانت نمایش نام‌ منبع و فعالیت‌هایی که به آنها محول شده است، فوق العاده مفید است. شناسایی و اختصاص منابع به هر فعالیت به شما کمک می‌کند تا افراد، ابزارها و مهارت‌های خود را برای اجرای هر پروژه به موقع مدیریت کنید.

 برای سفارشی‌سازی کامل این نما، آموزش سفارشی‌سازی نمای گانت را مطالعه کنید.

نمای Gantt With Timeline در msp
نمای Gantt With Timeline در MS Project

۷- نمای Leveling Gantt

این نما تا حدودی شبیه نمای Gantt است با این تفاوت که فعالیت‌ها و شناوری‌ها را پس از تسطیح نشان می‌دهد. کاربرد اصلی این نما در هنگام اجرای عملیات تسطیح منابع است.

نمای Leveling Gantt در msp
نمای Leveling Gantt در MS Project

۸- نمای Milestone Date Rollup

این نما فعالیت‌ها و زیر فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. از این نما بیشتر در پروژه‌های بزرگ و برای نمایش و مدیریت بهتر فعالیت استفاده می‌شود.

نمای Milestone Date Rollup در msp
نمای Milestone Date Rollup در MS Project

۹- نمای Milestone Rollup

این نما خلاصه فعالیت‌ها همراه با زیرفعالیت‌ها را نشان می‌دهد. از این نما هم بیشتر در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

نمای Milestone Rollup در msp
نمای Milestone Rollup در MS Project

۱۰- نمای Milestone Baseline Gantt

این نما توانایی نمایش همزمان سه نمودار میله‌ای را در یک نما دارد. در این نما میله‌های متناظر با هر فعالیت و بر اساس خط مبنای مشخص و به رنگ‌های مختلفی نمایش داده می‌شود.

۱۱- نمای Network Diagram

این نما، نمای کلی از پروژه را به صورت شبکه نشان می‌دهد. فعالیت‌ها و زیر فعالیت‌ها را درون باکس‌ها نشان داده می‌شوند. روابط بین فعالیت‌ها با استفاده از فلش‌ها نشان داده می‌شوند.

سفارشی‌سازی این نما در آموزش شناسایی مسیر بحرانی به طور مفصل گفته شده است.

نمای Network Diagram در msp
نمای Network Diagram در MS Project

۱۲- نمای Relation Diagram

این نما پیش نیازها و پس نیازهای هر فعالیت را نشان می‌دهد. برای حرکت رو به جلو، روی آخرین فعالیت و حرکت رو به عقب، روی اولین فعالیت در صفحه نمایش کلیک کنید. همچنین با جابجا کردن صفحه به کمک Scrollها می‌توانید شبکه روابط پیش نیازی و پس نیازی را مشاهده کنید.

نمای Relation Diagram در msp
نمای Relation Diagram در MS Project

۱۳- نمای Resource Allocation

این نما نیز از نماهای پرکاربرد نرم‌افزار MSP است و به خصوص در تسطیح منابع اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این نما ترکیبی از نماهای Resource Usage (در بالا) و نمای Leveling Gantt (در پایین) است. همچنین یک صفحه جدول مانندی نیز در سمت راست و بالا قرار دارد که با استفاده از آن می‌توان حالت‌های Overallocated و به خصوص نحوه تخصیص منابع را مشاهده کرد. در این نما منابعی که در حالت Overallocation قرار دارند به رنگ قرمز مشاهده می‌شوند.

نمای Resource Allocation در msp
نمای Resource Allocation در MS Project

۱۴- نمای Resource Form

در بانک‌های اطلاعاتی برای تسهیل کار کاربر برای وارد کردن اطلاعات از فرم‌ها استفاده می‌شود. نمای Resource Form در حقیقت یک فرم برای وارد کردن اطلاعات مربوط به منابع را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نمای Resource Form در msp
نمای Resource Form در MS Project

۱۵- نمای Resource Graph

این نما اطلاعات مربوط به منابع را به صورت یک نمودار ستونی نشان می‌دهد. در صورتی که این نما را انتخاب کرده‌اید و اطلاعاتی را مشاهده نمی‌کنید از کادر  Zoom در سربرگ View گزینه Entire Project را انتخاب کنید. حال بدون خارج شدن از نما روی سربرگ Format کلیک کنید. از آیکون‌های Previous (قبلی) و Next (بعدی) برای حرکت بین منابع استفاده کنید. همچنین این کار با استفاده از کلیدهای جهت نمای صفحه کلید نیز قابل انجام است.

نمای Resource Graph
نمای Resource Graph در MS Project

۱۶- نمای Resource Name Form

این نما بسیار شبیه نمای Resource Form است. با استفاده از این نما می‌توانید برای هر منبع هزینه‌ها و کار آن روی فعالیت‌های  مختلف را مرور کنید. برای حرکت بین منابع از دکمه‌های Next و Previous استفاده کنید.

نمای Resource Name Form
نمای Resource Name Form در MS Project

۱۷- نمای Resource Sheet

این نما که پیش از این نیز در قسمت تعریف منابع از آن استفاده کردید، برای وارد کردن، حذف و ویرایش اطلاعات مربوط به منابع استفاده می‌شود.

نمای Resource Sheet در msp
نمای Resource Sheet در MS Project

۱۸- نمای Resource Usage

این نما شباهت زیادی به نمای Resource Allocation دارد. با استفاده از این نما می‌توان فعالیت‌های تخصصی به هر منبع را مرور و ویرایش کرد. این نما متشکل از دو قسمت است در سمت چپ این نما منابع موجود در پروژه لیست شده‌اند و در زیر هر فعالیت منبعی که به آن تخصیص داده شده است، نمایش داده می‌شود.

نمای Resource Usage در msp
نمای Resource Usage در MS Project

۱۹- نمای Task Details Form

با استفاده از این نما نیز می‌توان تعریف و اطلاعات مربوط به هر فعالیت را به نحو راحت‌تری بررسی کرد.

در صورتی که روی سربرگ Format کلیک کنید. در قسمت Details گزینه‌ها و آیکن‌هایی در اختیار شما قرار داده می‌شود که با استفاده از آنها می توانید سایر اطلاعات مربوط به هر فعالیت را اضافه کنید.

نمای Task Details Form در msp
نمای Task Details Form در MS Project

۲۰- نمای Task Entry

 از این نما برای ورود و افزودن سریع‌تر فعالیت‌ها در برنامه استفاده می‌شود. با استفاده از این نما می‌توان اطلاعات مربوط به هر فعالیت در نمای گانت را نیز بررسی کرد. در قسمت بالای این نما، نمای Gantt Chart و در قسمت پایین آن نیز نمای Task Form قرار دارد.

نمای Task Entry در msp
نمای Task Entry در MS Project

۲۱- نمای Task Form

با استفاده از این نما نیز می‌توان اطلاعات مربوط به یک فعالیت از قبیل تاریخ شروع و پایان فعالیت های پس نیازی و پیش نیازی، هزینه منابع، مجموع ساعات کاری انجام شده روی فعالیت و مواردی از این دست را مشاهده و ویرایش کرد.

نمای Task Form در msp
نمای Task Form در MS Project

۲۲- نمای Task Name Form

با استفاده از این نما می‌توان منابع تخصیص یافته، پیش نیازها و پس نیازها و دیگر اطلاعات مربوط به یک فعالیت را مشاهده کرد.

نمای Task Name Form در msp
نمای Task Name Form در MS Project

۲۳- نمای Task Sheet

این نما همان نمای Gantt Chart است. با این تفاوت که بردار زمانی فعالیت‌ها در آن نشان داده نشده است. از این نما نیز می‌توان برای تعریف، ویرایش و یا حذف فعالیت‌ها استفاده کرد.

نمای Task Sheet در msp
نمای Task Sheet در MS Project

۲۴- نمای Task Usage

این نما از نظر ظاهر شبیه نمای Resource Usage است، با این تفاوت که در این نما می‌توان منابع تخصیصی به هر فعالیت را مشاهده، مرور و نیز ویرایش کرد. این نما از دو کادر در سمت چپ و راست تشکیل شده است، در سمت چپ جدولی را می‌بینید که فعالیت‌ها را لیست کرده و در زیر هر فعالیت منبع مورد استفاده آن فعالیت را نیز نمایش می‌دهد. در سمت راست یک شیت را مشاهده می‌کنید که در سطر مربوط به هر منبع میزان استفاده از منبع را در بازه زمانی نمایش می‌دهد. بازه‌های زمانی قابل تغییر است.

نمای Task Usage در msp
نمای Task Usage در MS Project

۲۵- نمای Team Planner

وقتی این نما را انتخاب می‌کنید کادری متشکل از دو قسمت باز می‌شود، در سمت چپ این کادر منابع موجود در پروژه لیست شده و در سمت راست این نما می توانید نمای گرافیکی استفاده از هر منبع را در بازه زمانی موردنظر مشاهده کنید.

نمای Team Planner در msp
نمای Team Planner در MS Project

۲۶- نمای Timeline

با استفاده از این نما می‌توان کل پروژه را به صورت یک خط مستقیم مشاهده کرد و مشخص کرد که هر فعالیت در کدام قسمت زمانی از پروژه انجام ‌شود. برای درک بهتر این نما ابتدا به نمای Gantt Chart بروید و همه فعالیت‌ها را به کمک ماوس انتخاب کرده و سپس راست کلیک کنید. گزینه Information را انتخاب کنید. پنجره Multiple Task Information باز می‌شود. از سربرگ General گزینه Display on Timeline را فعال کنید.

نمای Timeline در msp

حالا به نمای Timeline بروید.

نمای Timeline در msp
نمای Timeline در MS Project

۲۷- نمای Tracking Gantt

با استفاده از این نما می‌توان به مقایسه کار انجام شده و کار برنامه‌ریزی شده پرداخت. در قسمت نموداری، نوارهای مربوط به خط مبنا و نوار عملکرد واقعی نشان می‌شود.

نمای Tracking Gantt در msp
نمای Tracking Gantt در MS Project

جمع‌بندی

در این آموزش به معرفی نماهای مختلف نرم‌‌افزار MSP پرداختیم. امیدوارم این آموزش به شما کمک کند تا برای مشاهده اطلاعات پروژه خود نماهای مناسب را انتخاب کنید. با انتخاب نمای درست می‌توانید به خوبی پروژه‌های خود را برنامه‌ریزی و پیگیری کنید.

منبع