از ابزارهایی کاربردی که می توان در نرم افزار MSP نام برد، ابزارهای Highlight و فیلتر می باشند که با تعریف شاخص ها و فرمول های مختلف در این ابزارها می توان فعالیت های مورد نظر خود را از دیگر فعالیت های برنامه زمانبندی پروژه جدا و یا متمایز کرد.

در این پست قصد دارم ضمن بیان تفاوت این دو ابزار در نرم افزار MSP، تعریف و نحوه استفاده از این ابزارها را با ارائه یک مثال کاربردی آموزش بدهم.

تفاوت ابزار Highlight با Filter در نرم افزار MSP:

تفاوت ابزار Highlight با Filter این است که وقتی اطلاعاتی را بر اساس شاخصی فیلتر می کنید فقط آن اطلاعات که منطبق با شاخص تعریف شده باشد نمایش می دهد و بقیه اطلاعات را Hide می کند ولی زمانی که از ابزار Highlight استفاده می کنید اطلاعاتی Hide نمی شود و فقط اطلاعاتی که منطبق بر شاخص تعریف شده باشد با رنگی متفاوت(رنگ زرد) از بقیه اطلاعات متمایز می کند.

 p1

در مثال زیر قصد دارم فعالیت ھایی که درصد پیشرفت واقعی آن ھا از درصد پیشرفت برنامه ای آنھا از کوچکتر است را از دیگر فعالیت ھا متمایز ) (Highlightکنم.
مثال:برنامه زمانبندی زیر را در نظر بگیرید که تا تاریخ مورد نظر بروز رسانی شده است و در دو ستون Number 4و )Number 5دو ستون آخر( درصد پیشرفت برنامه ای و واقعی محاسبه شده است.

ھمانطور که ملاحظه می فرمایید تعدادی از فعالیت ھا دچار تأخیر شده اند که می خواھیم آن را مشخص کنیم.

p2

از منوی Viewگزینه New Highlight Filterرا انتخاب کنید، مانند شکل زیر

 p3

 

فیلتر را به شکل زیر تعریف نموده )توجه فرمایید در این مثال Number4و Number5به ترتیب درصد پیشرفت واقعی و برنامه ای محاسبه شده است ولی در پروژه شما ممکن است نام این دو ستون متفاوت باشد ( و سپس دکمه Saveرا کلیک کنید.

p4

:Nameانتخاب یک نام دلخواه برای Highlightمورد نظر )مثلأ (Act%com<plan%com

 

:Field Nameنام ستونی که درصد پیشرفت واقعی پروژه محاسبه شده است )در این مثال (number4

:Testشاخصه یا معیار فیلتر

:) Value(sنام ستونی که درصد پیشرفت برنامه ای پروژه محاسبه شده است )در این مثال (number5

در مرحله بعد، از قسمت Viewنام Highlightخود را انتخاب کنید:

p5

ھمانطور که در شکل زیر ملاحظه می فرمایید فعالیت ھای مورد نظر با رنگ زرد از دیگر فعالیت ھا متمایز شدند:

با تعریف این Highlightنام آن نیز در لیست ابزار فیلتر نیز منعکس شده است )شکل زیر(:

p6


** تفاوت ابزار Highlightبا Filterاین است که وقتی اطلاعاتی را بر اساس شاخصی فیلتر می کنید فقط آن اطلاعات که منطبق با شاخص تعریف شده باشد نمایش می دھد و بقیه اطلاعات را Hideمی کند ولی زمانی که از ابزار Highlight استفاده می کنید اطلاعاتی Hideنمی شود و فقط اطلاعاتی که منطبق بر شاخص فیلتر تعریف شده باشد با رنگی متفاوت از بقیه متمایز می کند